توت1
 
انجمن ضد زنان شلوغ
حکایات و داستانها ی زیبا و پند آموز برای زنان و دختران
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید دوستتان دارم . نظر بدهید و مرا یاری کنید این وبلاگ برای شماست و بدور از ابتذال و تصاویر مستهجن و بد آموزی های رایج است .بخاطر خودتان هم شده مرا راهنما باشید با تشکر
نويسندگان
شنبه 6 خرداد 1391برچسب:توت, :: 7:46 ::  نويسنده : پورباقر مهنه

توت سفید

 

در منابع اسلامی آمده است که خداوند هنگام راندن آدم از بهشت ، سی نوع میوه ، از جمله توت ، را همراه او فرستاد تا آنها را در زمین بنشاند (محمدبن جریر طبری ، ج 1، ص 128؛ بلعمی ، ص 59 ـ60)

 

درخت توت سفید یا توت کرم ابریشم ، گهواره پرورش آن در چین بوده است و از آنجا به سایر نقاط ایران پراکنده شده است . در چین بیشتر برای خوراک کرم ابریشم درخت توت سفید را پرورش می دادند. توت سفید وقتی به ایران آمد با آب هوای ایران سازگاری بسیار نشان داد و میوه آن پر آب و شهداگین شد. در قدیم که خانه ها وسعت زیادی داشت و اغلب باغ و باغچه ای هم که در این خانه ها وجود داشت .کم و بیش یک یا دو درخت توت سفید در آنجا به چشم می خورد که وقتی میوه آن می رسید آن را می تکانیدند و می خوردند اما فعلا با کوچک شدن خانه ها و وسعت شهرها درختان توت کم و بیش در شهرها ناپدید شده اند و باید برای دیدن درختان توت و خوردن میوه آن به حومه شهرها رفت .

توت سفید خراسان  بی اندازه آبدار و شیرین است و در فصلی که به دست می آید یکی از میوه های معروف خراسان محسوب می شود.


توت سفید ميوه اي آبدار ، ريز ، شيرين ، و لذيذ است . درخت توت سفيد ، بزرگ تنومند و داراي برگهاي پهن است كه در تغذيه كرمهاي ابريشم مورد استفاده قرار مي گيرد. قسمتهايي كه در تغذيه و پزشكي مورد استفاده است عبارتند از : ميوه – برگ – شيره – پوست شاخه هاي تازه – توت سفيد را تازه مي خورند و براي مصارف زمستان آن را خشك كرده و مانند كشمش مي خورند .
خواص
توت سفيد سرشار از املاح معدني ،تانن ، مواد چربي و ويتامين هاي
A و C ميباشد.

 جوشانده‏ً پوست خشك شاخه هاي جوان و تازه درخت توت براي لينت(نرم)  مزاج مفيد است .
میوه توت چه خشک و چه تازه خشکی دماغ را برطرف می‌کند و از دوستان کبد و طحال است. جوشانده پوست ریشه و برگ توت ادرار را زیاد می‌کند.

اين ميوه به طرز عجيبي وزن را كاهش مي دهد.

 شیره برگهای آن به عنوان تب‌بر و التیام دهنده زخم در گذشته استفاده می‌شد.

 عصاره برگ توت ضد سم قوی است. قند توت باعث چاقی نمی‌شود.
قند موجود در توت سفيد به كساني كه مبتلا به مرض قند ميباشند ضرر ندارد و آنان غالباً به جاي قند سفيد مصنوعي ، چاي را با توت خشك ميخورند .

قند فروكتوز آن باعث برطرف شدن گرسنگي مي شود و فيبر آن سوخت كالريهاي بدن را تسريع مي دهد.

اگر برگ تميز درخت توت سفيد را بكوبيد، شيره اي از آن به دست مي آيد كه التيام و جوش خوردن زخم ها را تسريع مي كند.


ديگر خواص: ملين ، سهل كردن جريان ادرار ، جوشانده برگ آن با برگ انگور جهت رنگ مو ، ضماد كوبيده برگ با روغن زيتون براي درمان سوختگي .

طبق يافته هاي پژوهشگران فيبرهاي نامحلول موجود در انواع توتها ‘ كالري جذب شده در بدن را كاسته و موجب كاهش وزن مي شوند.هر 100 گرم توت تازه 60 كالري  و هر 100 گرم توت خشك 360 كالري انژي توليد مي كند.يكي ديگر از فوايد توت اين است كه با كاهش سموم وآلاينده ها بدن را پاك نگه مي دارد.آنتي اكسيدانهاي موجود دراين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارند كه يكي از انها كاهش روند بالا رفتن سن است.آنتي اكسيدانها ميزان كلسترول بد را كاهش مي دهند ونيز از بيماريها و مشكلات مربوط به حافظه مثل آلزايمركه با بالا رفتن سن افراد دچار آن مي شوند؛ جلوگيري مي كنند. نقش ديگر آنتي اكسيدانها پيشگيري از سرطان است.علاوه بر اين توت سفيد ملين خوبي است.


چه وقت بايد توت خورد؟
بطور كلى بايد وقتى توت خورد كه شكم از غذا خالى باشد و بهترين موقع آن صبح ناشتا و يا عصر در فاصله غذاى ظهر و شام است كه زود هضم مى شود و مواد غذايى آن جذب بدن مى شود. معمولا اگر روى غذاهاى سنگين ، مخصوصا گوشتى آن را بخورند هضم آن مشكل مى شود و توليد نفخ در شكم و روده ها مى كند.
به همين علت است كه حكيم ابونصر هروى در كتاب خود توصيه مى كند كه موقعى توت بخورند كه شكم خالى باشد. ((چون توت را بخورند وقتى كه معده پاك بود، زود از معده بشود و اندر تن هيچ خلط برنيانگيزد.))
ابوبكر مطهر جمالى يزدى در كتاب فرخ نامه مدعى است كه اگر بخواهند ميوه توت سفيد، سياه شود، گودالى نزديك ريشه درخت توت بكنند و دو غربال توت سياه در بن درخت انبار كنند تا سال ديگر توت سفيد، توت سياه به بار آورد. همچنين اگر توت سفيد در بن درخت توت سياه كنند سپيد گردد؟!

 



                                

 


ده اعجاز میوه توت سفید


پيشگيري از سرطان:
توت ها منبع خوبي از فيتونوترينتي توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند كه در انگور نيز يافت مي شوند. محققان معتقد هستند كه با كمك اين ماده ي غذايي گياهي مي توانند هم از بروز سرطان ها پيشگيري كنند و هم اين كه با سرطان ها بجنگند.


افزايش طول عمر:
توت ها به دليل وجود رزوراترول مي توانند موجب افزايش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددي نشان داده شده است كه رزوراترول موجود در توت ها موجب افزايش طول عمر موش ها شده است.


تصفيه ي خون:
در طب چيني، توت ها به عنوان يك عامل تصفيه ي خون در نظر گرفته مي شوند، به اين معنا كه خون را تميز كرده، توليد آن را افزايش داده و به طور كلي موجب تقويت كل سيستم خوني مي شود.


تقويت كليه ها:
در طب چيني اين عقيده وجود دارد كه توت سفيد موجب تقويت عملكرد كليه ها مي شود.


پاك كننده ي كبد:
يكي ديگر از باورهاي موجود در طب چيني اين است كه توت سفيد به طور موثري مي تواند كبد را پاك و تميز كند.


بهتر شنيدن و بهتر ديدن:
در چين، با برگ درخت توت سفيد چاي تهيه كرده و معتقدند كه اين چاي به افراد كمك مي كند تا بهتر ببينند و بهتر بشنوند.


درمان يبوست:
در تركيه، درماني براي رفع يبوست وجود دارد كه آن خوردن توت سفيد به همراه يك ليوان آب آن هم با معده ي خالي است.


درمان كم خوني:
به دليل وجود آهن زياد در توت ها، اين ميوه هاي خوش مزه براي درمان كم خوني فقر آهن نيز كاربرد دارند.


درمان سرماخوردگي و آنفلوآنزا:
در تركيه، شيره ي توت به عنوان يك درمان براي سرماخوردگي و آنفلوانزا به كار مي رود. اثر بخشي اين روش به دليل وجود ويتامين C بالاي اين ماده ي غذايي مي باشد.


درمان سفيد شدن زودرس موها:
در خيلي از كشورها از توت ها براي درمان و علاج سفيد و يا خاكستري شدن زودرس موها استفاده مي شود.

 



پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 965
بازدید کل : 56200
تعداد مطالب : 492
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



----------------------------------------------------------------

----------------------------------------------- <-Text1->
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت