عروس کرمانی
 
انجمن ضد زنان شلوغ
حکایات و داستانها ی زیبا و پند آموز برای زنان و دختران
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید دوستتان دارم . نظر بدهید و مرا یاری کنید این وبلاگ برای شماست و بدور از ابتذال و تصاویر مستهجن و بد آموزی های رایج است .بخاطر خودتان هم شده مرا راهنما باشید با تشکر
نويسندگان

عروس ورخيز كه...

کرمان یکی از استانهای مرکزی و کویری کشورمونه و مسلما مثل استانهای دیگه رسوم مختلف خودش رو در برگزاری اعیاد و جشن‌ها و مخصوصا مراسم ازدواج داره. در کرمان هم مثل همه مناطق کشورمون پسرها به خواستگاری دختر مورد علاقه‌شون می‌رن و بعد از خواستگاری و تعیین روز عروسی، گروهي از طايفه عروس و داماد كه بيشتر آنها دختران و پسران جوان به همراه بزرگ‌ترهاي فاميل هستند، براي دعوت از مهمانها به در خانه‌ها مي‌رن و گروهي با خواندن شعر آنها رو همراهي مي‌كنن.
 در استان كرمان به مراسم عروسي، عيش گفته مي‌شه.
دو تا ازمراسم استان کرمان "سر آسیابی" و "قربونی" هست که خانواده داماد براي گرفتن آرد به آسياب مي‌رن تا با آن نان مراسم عروسي رو تهيه كنن. بعد از تهيه آرد هم گوسفندهايي رو سر مي‌برن تا از گوشت آنها براي مراسم استفاده کنن.
بعد اون نوبت مراسم حنابندونه. زنان و دخترها حنا درست می‌کنن طی مراسمی اون رو روی دست و پای عروس می‌گذارن.
مراسم بعدی مراسم "سر تراش" هست که قبل از اينكه داماد رو براي حمام كردن به سرچشمه يا قنات ببرن مو و ريش اون رو كوتاه مي‌كنن.
بعد نوبت به مراسم "سرآب" می‌رسه که بعد از مراسم سرتراش داماد رو به سرآب مي‌برن و حمام مي‌كنن و بعد از پوشيدن لباسهاي نو، سوار بر اسب و براي دعا به سمت زيارتگاه مي‌برن. (دامادی نو نوار بر اسب در راه زیارت)
و نوبتی‌ام که باشه نوبت مراسم "در حمومی" هست که مراسمی هست که برای آوردن عروس از حمام و در ورودی در حمام اجرا می‌شه و در این مراسم شعر زیر توسط زنان خونده می‌شه:
عروس ورخيز كه وقت رفتنت شد   -   كه مادر شوت به جاي مادرت شد
یکی دیگه از این مراسم رسم "اجاق بوس" هست که بردن عروس از خونه پدرشه و رسم بر اينه كه ناني به كمر عروس مي‌بندن و عروس قبل از رفتن از خانة پدر بايد اجاق و تنور خانة او رو ببوسه كه نشانه حق‌شناسي و حرمت عروس به پدرش هست. ( البته لباس سفید عروس در این مواقع به لباس سیاه و پر از دود بدل خواهد شد) در این موقع یک شعر غمگین هم از طرف مادر و يا خواهر عروس خوانده مي‌شه. ( و احتمالا با خوندن این شعر عروس خانم هم شروع به گریه می‌کنه که شاید دلیل اون بیشتر سیاه شدن لباسش باشه تا رفتن از خونه پدری)
مراسم "بیرقی" هم به این ترتیب هست که معمولا‌ً درختي رو جلوي خانة داماد مي‌گذارن و روي آن رو به زيبايي با پارچه‌هاي رنگي و بيشتر سبز رنگ تزيين مي‌كنن. بر بالاي شاخه‌ها هم يك سيب و دو تا انار مي‌بندن. به اين درخت بيرق داماد مي‌گن. و آخرین این مراسم هم مراسم پاتختی هست که روز بعد از عروسی و در خانه عروس و یا مادر داماد با بردن هدایایی انجام می‌شه.

با تشكر از :سمانه استاد

 

 

 


پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 658
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 658
بازدید ماه : 1590
بازدید کل : 56825
تعداد مطالب : 492
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



----------------------------------------------------------------

----------------------------------------------- <-Text1->
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت